Het emiraat Sharjah, waar kende ik dat ook alweer van ? Oh ja, van de tijd dat ik als kind nog postzegels spaarde. En Sharjah had er heel wat. Van die grote kleurige postzegels met populaire onderwerpen die zeker te weten nog nooit voor een echte brief waren gebruikt, maar wel de onnozele filatelist tevreden konden stellen.
Urenlang lag ik dan weg te dromen, met de atlas erbij. En ik vroeg me af hoe die landen eruit zouden zien. Kleine landjes hadden mijn voorkeur: Liechtenstein, Monaco, de Faeröer Eilanden. En landen en gebieden die allang niet meer bestonden zoals Sikkim, Danzig en Gwalior.
Ik vroeg me af of ik er ooit nog eens zou belanden. In een aantal gevallen zou dat in mijn latere leven wel lukken, maar Sharjah heb ik nog niet met een bezoek verblijd.
En toch… zouden ze dat in Sharjah héél graag willen!
Ik weet dat sinds kort heel zeker. Ze hebben er zelfs een vermogen voor over, blijkt wel. Wat gebeurde? Als wielerfan was het onvermijdelijk dat ik eens op de pagina van de Sharjah International Cycling Tour terecht kwam. Wielrennen is in opmars in de Arabische wereld en profraces worden er bij bosjes georganiseerd zoals de Tour of Qatar, de Dubai Tour en sinds vorig jaar dus de Sharjah Tour.
Sinds ik deze bewuste pagina opgezocht heb is het helemaal mis met mijn computer. Blijkbaar heeft de emir van Sharjah met z’n oliedollars een paar blikken online marketeers open getrokken. Marketeers die als ze eenmaal bloed ruiken niet meer loslaten. Sinds die dag zie ik op bijna elke website die ik bezoek in de kantlijn een advertentie van ‘Visit Sharjah’, ‘Sightseeing naar de stad Sharjah’, ‘Sharjah, land van 1001 nacht’ enz. Het gaat natuurlijk allemaal met een cookie die ik kan uitzetten – ik ben ook niet gek – maar dat wil ik niet. Ik ben ook eigenlijk wel benieuwd hoe ver ze gaan.
In ieder geval, het marketingdoel is bereikt. Mijn interesse voor het emiraat is weer gewekt en ik schrijf er zelfs een stukje over (bij deze). Gratis reclame!
Weet je, dat brengt me trouwens op een idee. Ik doe hierbij een oproep aan de emir van Sharjah, Sjeik Dr. Sultan bin Mohammed Al Qasimi. Tegen een alleszins schappelijk tarief van enkele miljoenen dollars promoot ik zijn prachtige land hier in Nederland en ver daarbuiten. Even het contactformulier invullen en de zaak is zo geregeld! Leve Sharjah!